Додаток 3
до наказу ЗП(ПТ)О
«Чугуївський РЦПО Харківської області»
від 07.03.2024 № 52
Порядок реагування на
доведені випадки булінгу, кібербулінгу (цькування) в
Закладі професійної (професійно-технічної) освіти
«Чугуївський регіональний центр професійної освіти
Харківської області»
та відповідальність осіб, причетних до булінгу, кібербулінгу (цькування)
Загальні положення
- Цей порядок розроблено згідно з Законом України від 18.12.2018 №2657-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)», Законом України «Про освіту», Кодексу України «Про адміністративні порушення», Законом України «Про освіту», Кодексу України «Про адміністративні порушення», наказом Міністерства освіти і науки України «Деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти» від 28.12.2019 № 1646 з метою визначення основних вимог до порядку реагування на доведені випадки булінгу (цькування) в закладі освіти та відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування).
Порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування)
- Заяви про випадки булінгу, кібербулінгу (цькування) передаються подаються на розгляд керівнику Закладу професійної (професійно-технічної) освіти «Чугуївський регіональний центр професійної освіти Харківської області».
- Керівник закладу освіти у разі отримання заяви або повідомлення про випадок булінгу (цькування):
3.1. невідкладно у строк, що не перевищує однієї доби, повідомляє територіальний орган (підрозділ) Національної поліції України, принаймні одного з батьків або інших законних представників малолітньої чи неповнолітньої особи, яка стала стороною булінгу, кібербулінгу (цькування);
3.2. за потреби викликає бригаду екстреної (швидкої) медичної допомоги для надання екстреної медичної допомоги;
3.3. повідомляє службу у справах дітей з метою вирішення питання щодо соціального захисту малолітньої чи неповнолітньої особи, яка стала стороною булінгу, кібербулінгу (цькування), з’ясування причин, які призвели до випадку булінгу, кібербулінгу (цькування) та вжиття заходів для усунення таких причин;
3.4. повідомляє центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді з метою здійснення оцінки потреб сторін булінгу, кібербулінгу (цькування), визначення соціальних послуг та методів соціальної роботи, забезпечення психологічної підтримки та надання соціальних послуг;
3.5. скликає засідання комісії з розгляду випадку булінгу, кібербулінгу (цькування) (далі – комісія) не пізніше ніж упродовж трьох робочих днів з дня отримання заяви або повідомлення.
Склад комісії, права та обов’язки її членів
- Склад комісії затверджує наказом керівник Закладу професійної (професійно-технічної) освіти «Чугуївський регіональний центр професійної освіти Харківської області».
4.1. Комісія виконує свої обов’язки на постійній основі.
4.2. Склад комісії формується з урахуванням основних завдань комісії.
4.3. Комісія складається з голови, заступника голови, секретаря та не менше ніж п’яти її членів.
4.4. До складу комісії входять педагогічні працівники, у тому числі практичний психолог та соціальний педагог закладу освіти, представники служби у справах дітей та центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді.
4.5. До участі в засіданні комісії за згодою залучаються батьки або інші законні представники малолітніх або неповнолітніх сторін булінгу, кібербулінгу (цькування), а також можуть залучатися сторони булінгу, кібербулінгу (цькування), представники інших суб’єктів реагування на випадки булінгу, кібербулінгу (цькування) в закладі освіти.
- Головою комісії в Закладі професійної (професійно-технічної) освіти «Чугуївський регіональний центр професійної освіти Харківської області» є керівник закладу освіти.
5.1. Голова комісії організовує її роботу і відповідає за виконання покладених на комісію завдань, головує на її засіданнях та визначає перелік питань, що підлягають розгляду.
5.2. Голова комісії визначає функціональні обов’язки кожного члена комісії. У разі відсутності голови комісії його обов’язки виконує заступник голови комісії.
5.3. У разі відсутності голови комісії та заступника голови комісії обов’язки голови комісії виконує один із членів комісії, який обирається комісією за поданням її секретаря.
5.4. У разі відсутності секретаря комісії його обов’язки виконує один із членів комісії, який обирається за поданням голови комісії або заступника голови комісії.
- Секретар комісії забезпечує підготовку проведення засідань комісії та матеріалів, що підлягають розгляду на засіданнях комісії, ведення протоколу засідань комісії.
- Член комісії має право:
7.1. ознайомлюватися з матеріалами, що стосуються випадку булінгу, кібербулінгу (цькування), брати участь у їх перевірці;
7.2. подавати пропозиції, висловлювати власну думку з питань, що розглядаються;
7.3. брати участь у прийнятті рішення шляхом голосування;
7.4. висловлювати окрему думку усно або письмово;
7.5. вносити пропозиції до порядку денного засідання комісії.
- Член комісії зобов’язаний:
8.1. особисто брати участь у роботі комісії;
8.2. не розголошувати стороннім особам відомості, що стали йому відомі у зв’язку з участю у роботі комісії, і не використовувати їх у своїх інтересах або інтересах третіх осіб;
8.3. виконувати в межах, передбачених законодавством та посадовими обов’язками, доручення голови комісії;
8.4. брати участь у голосуванні.
Порядок роботи комісії
- Метою діяльності комісії є припинення випадку булінгу, кібербулінгу (цькування) в закладі освіти; відновлення та нормалізація стосунків, створення сприятливих умов для подальшого здобуття освіти у групі, де стався випадок булінгу, кібербулінгу (цькування); з’ясування причин, які призвели до випадку булінгу, кібербулінгу (цькування), та вжиття заходів для усунення таких причин; оцінка потреб сторін булінгу, кібербулінгу (цькування) в соціальних та психолого-педагогічних послугах та забезпечення таких послуг.
- Діяльність комісії здійснюється на принципах:
– законності;
– верховенства права;
– поваги та дотримання прав і свобод людини;
– неупередженого ставлення до сторін булінгу, кібербулінгу (цькування);
– відкритості та прозорості;
– конфіденційності та захисту персональних даних;
– невідкладного реагування;
– комплексного підходу до розгляду випадку булінгу, кібербулінгу (цькування);
– нетерпимості до булінгу, кібербулінгу (цькування) та визнання його суспільної небезпеки.
- Комісія у своїй діяльності забезпечує дотримання вимог Законів України «Про інформацію», «Про захист персональних даних».
- До завдань комісії належать:
12.1. збір інформації щодо обставин випадку булінгу, кібербулінгу (цькування), зокрема пояснень сторін булінгу, кібербулінгу (цькування), батьків або інших законних представників малолітніх або неповнолітніх сторін булінгу, кібербулінгу (цькування); висновків практичного психолога та соціального педагога закладу освіти; відомостей служби у справах дітей та центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді; експертних висновків (за наявності), якщо у результаті вчинення булінгу, кібербулінгу (цькування) була завдана шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого; інформації, збереженої на технічних засобах чи засобах електронної комунікації (Інтернет, соціальні мережі, повідомлення тощо); іншої інформації, яка має значення для об’єктивного розгляду заяви;
12.2. розгляд та аналіз зібраних матеріалів щодо обставин випадку булінгу, кібербулінгу (цькування) та прийняття рішення про наявність/відсутність обставин, що обґрунтовують інформацію, зазначену у заяві.
- У разі прийняття рішення комісією про наявність обставин, що обґрунтовують інформацію, зазначену у заяві, до завдань комісії також належать:
13.1. оцінка потреб сторін булінгу, кібербулінгу (цькування) в отриманні соціальних та психолого-педагогічних послуг та забезпечення таких послуг, в тому числі із залученням фахівців служби у справах дітей та центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді;
13.2.визначення причин булінгу, кібербулінгу (цькування) та необхідних заходів для усунення таких причин;
13.3. визначення заходів виховного впливу щодо сторін булінгу, кібербулінгу (цькування) у групі, де стався випадок булінгу, кібербулінгу (цькування);
13.4. моніторинг ефективності соціальних та психолого-педагогічних послуг, заходів з усунення причин булінгу, кібербулінгу (цькування), заходів виховного впливу та корегування (за потреби) відповідних послуг та заходів;
13.5. надання рекомендацій для педагогічних (науково-педагогічних) працівників закладу освіти щодо доцільних методів здійснення освітнього процесу та інших заходів з малолітніми чи неповнолітніми сторонами булінгу, кібербулінгу (цькування), їхніми батьками або іншими законними представниками;
13.6. надання рекомендацій для батьків або інших законних представників малолітньої чи неповнолітньої особи, яка стала стороною булінгу, кібербулінгу (цькування).
- Формою роботи комісії є засідання, які проводяться у разі потреби. Дату, час і місце проведення засідання комісії визначає її голова.
- Засідання комісії є правоможним у разі участі в ньому не менш як двох третин її складу.
- Секретар комісії не пізніше вісімнадцятої години дня, що передує дню засідання комісії, повідомляє членів комісії, а також заявника та інших заінтересованих осіб про порядок денний запланованого засідання, дату, час і місце його проведення, а також надає/надсилає членам комісії та зазначеним особам необхідні матеріали в електронному або паперовому вигляді.
- Рішення з питань, що розглядаються на засіданні комісії, приймаються шляхом відкритого голосування більшістю голосів від затвердженого складу комісії. У разі рівного розподілу голосів голос голови комісії є вирішальним.
- Під час проведення засідання комісії секретар комісії веде протокол засідання комісії, що оформлюється наказом керівника закладу освіти.
- Особи, залучені до участі в засіданні комісії, зобов’язані дотримуватись принципів діяльності комісії, зокрема не розголошувати стороннім особам відомості, що стали їм відомі у зв’язку з участю у роботі комісії, і не використовувати їх у своїх інтересах або інтересах третіх осіб.
- Особи, залучені до участі в засіданні комісії, під час засідання комісії мають право:
20.1.ознайомлюватися з матеріалами, поданими на розгляд комісії;
20.2. ставити питання по суті розгляду;
20.3.подавати пропозиції, висловлювати власну думку з питань, що розглядаються.
- Голова комісії доводить до відома учасників освітнього процесу рішення комісії згідно з протоколом засідання та здійснює контроль за їхнім виконанням.
- Строк розгляду комісією заяви або повідомлення про випадок булінгу, кібербулінгу (цькування) в Закладі професійної (професійно-технічної) освіти «Чугуївський регіональний центр професійної освіти Харківської області» та виконання нею своїх завдань не має перевищувати десяти робочих днів із дня отримання заяви або повідомлення керівником Закладу професійної (професійно-технічної) освіти «Чугуївський регіональний центр професійної освіти Харківської області».